تفاوت انواع چرم های طبیعی
آموزش
یکشنبه, 19 دی, 1400

تفاوت انواع چرم های طبیعی

پیش از بررسی تفاوت انواع چرم های طبیعی نگاهی به تاریخچه تولید چرم خواهیم داشت. از هزاران سال قبل، استفاده از پوست حیوانات و تبدیل آن به چرم در بین مردم مرسوم بوده است. فرآیندهای تبدیل پوست حیوانات به چرم شامل استفاده از ابزارهایی مانند تراشنده‌هایی بود که برای پاکسازی چربی از پوست حیوانات بکار گرفته می‌شد و همچنین برنزه کردن پوست برای بالا بردن مقاومت آنها از جمله اقدامات مربوط به گذشتگان بود. با پیشرفت انقلاب صنعتی روند ساخت چرم بسیار کارآمد و سازگار با محیط زیست شد.

ویژگی‌های انواع چرم

به طور کلی چرم طبیعی به دسته‌های چرم سبک، چرم نیمه سنگین و چرم سنگین تقسیم می‌شود. در این بین چرم بز به عنوان چرم سبک، چرم گوسفند به عنوان چرم نیمه سنگین و چرم گاوی جزء دسته چرم‌های سنگین است.

چرم بز:

چرم بز بسته به نوع دباغی نسبت به چرم گاوی نرم و لطیف است. یکی از نشانه‌های تشخیص این نوع چرم، برآمدگی و برجستگی‌های ریز روی پوست است. نشانه دوم لطافت و نرمی چرم است که از خاصیت‌های چرم بزی است. از این نوع چرم به دلیل انعطاف پذیری، بیشتر جهت ساخت محصولات چرم زنانه مثل کیف مجلسی چرم زنانه، کیف لوازم آرایش چرم، دستکش چرم  پالتو چرم، کت چرم، کیف پول چرم زنانه و … استفاده می‌شود.

تفاوت انواع چرم‌های طبیعی

چرم گوسفند:

تراکم الیاف در چرم گوسفندی به نسبت سایر چرم‌ها کم است و سطح آن مانند چرم گاوی صاف است. لطافت و سبکی چرم گوسفندی باعث شده که بصورت عمده در لباس و دستکش مورد استفاده قرار گیرد. این نوع چرم ظریف و زیبا و در عین حال دارای قیمتی مناسب و دوامی متعادل است.

تفاوت انواع چرم‌های طبیعی

چرم گاو:

چرم گاوی یکی از پرکاربردترین چرم‌ها در جهان به شمار می‌رود.حدود 65 تا 70 درصد تولید چرم جهانی مربوط به چرم گاوی می‌شود. کشورهای مختلفی در جهان به تولید انواع چرم گاوی می‌پردازند اما کشور برزیل با 14.2% چرم بزرگ‌ترین تولید کننده چرم گاوی در جهان می‌باشد. همچنین چرم ایتالیا از مرغوبیت بالایی برخوردار است و صنعتگران چرم ایتالیا از ماهرترین افراد در جهان محسوب می‌شوند.

عوامل مختلفی مانند خصوصیات نژاد، جنس و سن، شرایط اقلیمی و محیطی، نوع تغذیه و شرایط آب و هوایی بر کیفیت و کمیت پوست گاوها تاثیر می‌گذارد و باعث ریزی و درشتی و لطافت در چرم های تولید شده از پوست گاو و به تبع آن محصولات چرمی می گردد.

چرم گاو بالغ چند لایه است و مقاومت بسیار بالایی در برابر خرابی و فرسایش دارد. این چرم برای ساخت انواع محصولات مصرفی مانند کیف، کفش، پالتو یا صنایعی مانند مبلمان مورد استفاده قرار می‌گیرد. در مقابل چرمی که از پوست گاو‌های جوان یا گوساله تهیه شده باشد معمولاً برای ساخت لوازم جانبی گران قیمت مورد استفاده قرار می‌گیرد. چون این نوع چرم بسیار صاف و لطیف است. هرچند که مقاومت آن به اندازه چرم پوست گاو بالغ نیست.

پس از پایان تمام فرآیندهای لازم برای تولید چرم طبیعی گاوی، از آن برای ساخت محصولات چرمی استفاده می‌شود. این محصولات شامل کفش چرم، کت و کاپشن چرمی، کیف پول چرمی، انواع ست کیف و کمربند، مبلمان و انواع مختلف روتختی و … است.

تفاوت انواع چرم‌های طبیعی

تفاوت بین انواع چرم‌ها:

مانند همه موارد، چرم‌ها نیز در بین خود تا حدی متفاوت هستند. پوست گاو از برخی جهات ممکن است از پوست بز بهتر باشد در حالیکه پوست بز از بعضی موارد از پوست گاو بهتر است.

گرچه پوست گاو از پوست بز ضخیم‌تر و محکم‌تر است اما به اندازه پوست بز انعطاف‌پذیری و قابلیت کشش ندارد. پوست گاو وزن بیشتری دارد در حالی که پوست بز نسبتاً سبک‌تر است. همچنین پوست گاو نسبت به پوست بز گرم‌تر است. چرم حاصل از پوست گاو نسبت به پوست بز نرمی و لطافت کمتری دارد. از لحاظ قیمت چرم گاوی نسبت به چرم بزی گرانتر است. با توجه به مواردی که گفتیم در صورتی که ویژگی‌های چرم گاوی مانند عایق بودن چرم برایتان اهمیت دارد چرم گاوی را توصیه می‌کنیم و در صورتی که نرمی و لطافت چرم برایتان مهم است بهتر است محصول ساخته شده از پوست بز را انتخاب کنید.

در مقایسه چرم گاوی با چرم گوسفندی، پوست گاو از نظر استحکام و مقاومت بسیار بهتر از پوست گوسفند است. در حالی که چرم پوست گوسفند نسبت به پوست گاو بسیار انعطاف پذیر است و قابلیت کشش دارد. مانند پوست بز، وزن پوست گوسفند بسیار کمتر از پوست گاو است. پوست گاو گرمای بیشتری نسبت به پوست گوسفند دارد. همچنین نرمی و لطافت پوست گوسفند بیشتر از پوست گاو است.

کدام چرم را انتخاب کنم؟

خوشبختانه کشور ما یکی از کشورهای فعال در عرصه تولید چرم است که قادر به تولید انواع چرم مختلف با کیفیت بالا می‌باشد و علاوه بر بازارهای داخلی توانایی تامین بازارهای بین المللی را نیز دارد. حال که تفاوت‌های بارز میان چرم گاوی و چرم بزی و چرم گوسفندی را مورد بررسی قرار دادیم، به این پرسش که کدام یک از این نوع چرم‌ها را تهیه کنیم می‌پردازیم. در اصل جواب این پرسش به محصولی که می‌خواهید تهیه کنید و هزینه ای که برای آن در نظر گرفته‌اید بستگی دارد.

دیدگاه‌ها

  • 0
    این محصول را پیشنهاد نمی‌دهم

    شما یکی از بهترین ها هستین❤❤❤🙏🙏🙏

    سپاس از لطف و همراهی شما

دیدگاه خود را بنویسید